31 years ago...



Jag hade fått en ny kamera, en Kodak Instamatic med blixtkuber..
Fick följa med pappa till Piteå, vi såg en gammal bil, en T-Ford.

Det var sommar och den starka solen gjorde att bilden blev över exponerad.
Ser man på T-Fordens dörr så kan man se fotografen dvs jag reflekteras mot den välpolerade dörren.
Längst till höger står min pappa i beige sommar jacka.
I mitten står min mosters man Tord, han håller i en röd jacka.

Tord berättar det han vet om T-Ford, jag och pappa står och lyssnar.
Det är måndag, och om 4 dagar börjar sommarlovet.



Då sommarlovet kommer så åker vi till våra släktingar i Gällivare för att sedan fortsätta till mormor och morfar i Pajala.

Det är varmt i bilen och vi stannar i Jokkmokk för att sträcka på benen.
Jag får en glass och en festis.
Utanför bokhandeln står en uppstoppad björn.

Jag passerar björnen och går in och tittar på brevpapper, sudd, pennor och vykort.
Jag vill skicka ett vykort till min brevkompis och berätta vad jag gör nu under sommaren.
Då jag går ut tar jag ett foto av björnen.

Mamma, pappa, brorsan o syrran kommer oxå ut från bokhandeln.
I fönstret så kan jag se våran bil reflekteras, BEB625.

Om 2 timmar skulle vi vara framme hos farbror Kalle i Gällivare och hans fru Signe.
Men innan dess skulle vi ha passerat Porjus samt sett 2 älgar efter vägen.

På radion spelas en låt, pappa höjer volymen..

Hva gör hvi nu lille du



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0