En dag på skolan i Vidsel....


Fotokälla : Tomas Granström

Jag var först till skolan, för jag hade sprungit hela vägen, jag hade långkalsonger på mig och fordrade jeans, långärmad undertröja, och på den hade jag en stickad blå tröja med stjärnor på som mamma hade stickat...Jag satte mig på skoltrappan och väntade på att dom andra skulle komma.


Dagen började med att vi fick lära oss räkna till 10, det var nån som hade målat på skolplanchen med en tuchpenna o skrivit "Vidsel".

 Fröken ville veta om det var nån av oss som hade gjort det, själv så tror jag att det var nån från A som hade gjort det.

Då vi alla hade klarat av att räkna till 10 så gick vi ut och hoppade hage, hoppade hopp-rep ( ja tjejerna i klassen gjorde det) själv så lekte vi andra i ett dike och försökte dämma upp så att det skulle bli en översvämmning.. men sen så ringde skolklockan och vi sprang tillbaka till klassrummet.



.. vi fick då lära oss om trafiken, det är farligt att gå ut  en buss, då man passerar en gata så ska man först titta till vänster, sen till höger och sen till vänster igen, och efter det kan man gå över gatan.

Det är 2 i klassen som måste åka buss till skolan varje dag, dom bor i Bredsel och i Vitberget, jag tycker synd om dom som inte får bo där vi andra bor här i Vidsel, sen så tror jag att dom inte har så mycket att göra på kvällarna .

Här i Vidsel så kan vi  åka slalom på Storberget, spela fotboll,spela  pingis i kyrkan, åka skidor på elljusspåret, åka med badbussen till Älvsbyn, gå på bio ja här finns det massor att göra. Jag skulle aldrig vilja bo i Bredsel och inte i Vitberget heller, (eller kanske en vecka på sommaren).




..efter att vi hade ätit mat på matbespisningen (det var ärtsoppa med fläsk) och efter det lekt ute på skolgården så var vi tvungen att gå tillbaka till klassrummet igen,, vi fick lära oss om månader. Den här månaden heter mars o efter det kommer april, maj och juni, då det är juni är det sommar.

Jag gillar mars bäst nästan, för då fyller jag år, och sen så är det Andörjan både den lilla och den stora. Pappa åker nästan alltid Andörjan , det är en skidtävling mellan Vidsel och Älvsbyn, nästan alla i byn åker den tävlingen, och sen så kommer det massor med andra ochså från hela norrbotten som åker den tävlingen.

Fröken Vajno håller upp skolplanchen, vi rabblar månaderna, januri, februari, mars, april....
då jag rabblar månaderna tänker jag att flickan på planchen är väldigt lik Lena B den sötatste tjejen i klassen, och pojken med den svarta mössan är kanske jag..

Jag tittar ut genom skolfönstret och ser att det droppar från taket, det är mars och våren har kommit till Vidsel, och om 3 dagar ska pappa åka Andörjan, jag tror han kommer att vinna.

.. och på lördag är det en vilda western på tv, då ska jag få vara uppe så länge jag vill, jag gillar vilda western filmer,
då jag blir stor så vill jag bli 1.Pilot   2.köra brandbil ... eller 3 en filmstjärna






Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Jättefina bilder och underbar levande text. Western har jag alltid älskat. Minns när jag satt i biografen i Älvsbyn och såg denna film.. http://www.youtube.com/watch?v=LiQntJC-Efw&feature=related kan än idag känna hettan och törsten i just denna scen.

Hoppas du har det gott ringer nog endera dagen..

2009-04-02 @ 21:49:19
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: Sommarmoln

Ja westerns var det bästa man kunde se på tv/ bio förr:)

Ha det bra och hör gärna av dig!

Hälsn Sommarmoln

2009-04-05 @ 17:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0