Sol och sommar i Sunne!

Firade midsommar hos min flickväns släkt i Sunne,
Supertrevligt, hoppas vi ses snart!!

Sunne är otroligt vackert, kanske ett av Sveriges vackraste ställen, det var här Selma Lagerlöf växte upp och fick inspiration till sitt skrivande, för mig var det här ( kanske inte just på den här ängen) som jag träffade min flickvän och min blogg växte fram..



I Sunne finns det mängder av små företag..här bakom dessa vackra blommor samt under dessa vackra moln är ett av dessa.


Fortsätter man 3 km till efter denna vackra väg kommer man till Sunne tätort, fortsätter man ytterligare 277km kommer man till Västerås.


Efter att vi har passerat denna bro så är vi i Sunne C, tittar vi till vänster så ser vi den otroligt vackra....


....Sunne Kyrka ( ser gigantiskt stor ut oavsett var i Sunne man är och tittar mot den)

Sunne har f.ö 4903 personer bosatta i tätorten, och Älvsbyn ( my old home) har 5092 pers i tätorten
( siffror från 2005)

Bägge orterna ligger naturskönt nära vatten, Älvsbyn close to Piteälven, och Sunne ligger nära Sjön Fryken, som är mer som en älv än som en sjö... hela 10 mil lång ( tror jag).


-Ja det är otroligt vackert! Jag har åkt tåg hit ett par ggr hit från Västerås

Under en tågresa mot Sunne ( med utsikt mot sjön Fryken), såg Astrid Lindgren en vinterdag 1972 en utsikt med ett fantastiskt gryningsljus som gav henne impuls att skriva om ett land långt borta: "Det var en sådan där fantastisk morgon med rosa ljus över sjön - ja, det var något överjordiskt vackert, och då fick jag plötsligt en så stark upplevelse, ett slags vision av mänsklighetens gryningsljus, och då kände jag hur någonting tändes. Det här kanske det blir någonting av, tänkte jag". Resultatet blev boken Bröderna Lejonhjärta.

-Åker man tåg från Sunne mot Västerås så åker man dom 5 första milen med  Fryksdalsbanan,  ett oelektrifierat enkelspår som saknar modern trafikstyrning. Fryksdalsbanan går till stor del längs Frykensjöarna och blev under 2006 framröstad till Sveriges näst vackraste järnvägssträcka.



- Ok nu har jag 7 sorters blommor!!

"Ännu lever seden i Sverige att plocka nio eller sju sorters blommor att lägga under huvudkudden och sova på. Blommorna ska plockas mellan solnedgång och soluppgång och det ska ske i ensamhet och under tystnad. Man kommer då att drömma om sin tillkommande."


Jag struntade i att lägga blommorna under kudden, för jag hade henne tätt  vid min sida.

Ack Värmeland du sköna

Ack, Värmland, du sköna, du härliga land,
du krona bland Svea rikes länder!
Och komme jag än mitt i det förlovade land,
till Värmland jag ändå återvänder.
Ja, där vill jag leva, ja, där vill jag dö.

Om en gång ifrån Värmland jag tager mig en mö,
så vet jag att aldrig jag mig ångrar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0