Summer memories - 15 : Då jag låg på stranden...


...funderade jag på hur dom lyckades att bygga den stora borgen uppe på berget, vad drev dom att göra det?
Det var säkert flera 100 år sedan dom gjorde det, och borgen stod fortfarande där mäktig och blickade ned mot oss,  på något sätt skyddande mot havets faror.



Det måste ha varit tillräckligt tufft att bygga bron i Älvsbyn 1929, över Pite-Älven..
Kanske såg man att Piteå växte, Luleå likaså...ett sätt att få Älvsbyn att växa var att lösa bro frågan, förvisso fanns det en färja men den kunde bara ta ett par fordon /hästar dylikt i timmen.
Med en bro skulle allt bli annorlunda.

Bron började visst byggas 1929.
Detta stora projekt byggdes  året då det var den stora börs crashen i USA, Wall street crash som skulle påverka Världs ekonomin.

Krashen var i och för sig  på hösten 1929 (oktober) brobygget startade tidigare under våren.



Jag lade ned solglasögonen på stolen, tog åter en blick mot borgen.
Sanden var het.
Sprang ned i vattnet.

Det blir visst sol i morgon oxå.

The Building


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Vill skicka en hälsning till dig från Vidsel. Halkade in på din blogg när jag sökte en bild från Vidsel. Kommer mycket väl ihåg din familj och eran cairn Matilda, som senare bodde hos mig ett tag.

Ha det så gott i Västerås (du vet väl om att det finns fler Vidselare där?)

Mvh

/Birgitta

2009-09-23 @ 15:51:52
URL: http://biroka.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0