Välkommen Våren ( Sommaren)!!!



Välkommen våren , och sommaren för den delen oxå!
Den långa mörka kalla vintern är över, och i kväll firar vi att våren, solen, dom långa ljusa dagarna har anlänt!!
Så gå ut ur stugorna, ta på er gamla kläder som tål röklukt och bege er ut til någon brasa, och
NJUT!!!



Jag bodde i Vidsel och jag liksom övriga byns barn älskade att göra gräsbränder, det var facinerande att se hur elden spreds sig och hur man sen fick jobba allt vad man kunde för att släcka den, det gällde att inte vinden tog tag i det hela.
Vi brukade hålla till nära ngt dike så att vi i alla fall hade en sida fri.




Pappa kom hem från jobbet och jag hade lyckats övertala honom att köpa ett "pyro-pack" till mig då han var i Älvsbyn, ett paket som innhöll allt i smäll-väg.

På den tiden hade hundarna i byn sämre hörsel, eller så var dom i alla fall mer tåliga, för det var ingen av dom som ylade eller gnällde att det smälldes för högt ellerför mycket.

Jag tror att även dom var imponerade över denna mgiska dag.




Man höll den i handen, tände på, lät stubinen brinna lite o sen skulle man slänga ifrån den så långt man kunde.

Missade man detta kunde man förlora något finger, eller hörsel.

Själv fick jag glödsplitter i ögat av en.

Men samtidigt så tror jag att det har format mig till den man jag är i dag.




Dom stora grabbarna körde trimmade mopeder, ja det gjorde dom resten av året oxå, fast denna dag syntes dom mer än vanligt då dom kom i stora klungor efter villagatan, gasande, varvandes och skrikandes till varandra.

Våren var här.

Och den långa mörka kalla vintern var över!

Life is fantastic!

Are you ready Steve? Andy, Mick...
Alright Fellas Lets goooooooooooooo!!!!
To the majbrasa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
YESSSSSSSS!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0