Vors jär nykklarna naggecht...? / Var är nycklarna någonstans?

Alla dagar måste jag leta mina nycklar...idag fann jag dom i....

BOKHYLLAN I HALLEN


Brevid fiskargubben låg dom...

Att ha en fiskargubbe i sitt hem, var mycket poppis på 50, 60 samt början på 70 talet.

Fiskargubben symboliserade ett lugn, en trygghet, även om det var hård vind, långa arbetsdagar, och ibland dålig fångst = klen dagsinkomst, så rökte han sin pipa och blickade ut över horisonten.

Vem är han då denne bekante fiskargubbe?

Bilden av en äldre sjöman med sydväst, pipa och skägg finns eller har funnits i de flesta hem och har kanske blivit en av de största symbolerna för svensk hötorgskonst. 
Tydligen är det en tysk snubbe vid namn Harry Haerendel som har gjort denna.

Varför hamnade den i bokhyllan ?

Jag ville ha den i köket, ovanför dörren. Men efter överläggning med min super-puma blev det en kompromiss med en plats i hallen.

Och på tal om nycklar och andra super-pumor... här kommer

Alicia Keys





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0