Ögonblick jag minns.. Lilla Andörjan starten i Vidsel 1974

image379
Starten i Lilla Andörjan 1974 

Upplägget var solklart: "Ola håll dig varm till minuterna före start, ha en jacka över dina axlar och ha lovikka vantarna på dig oxå in i det sista"

Pappa hade fixat skidorna, jag hade kanon glid och världens fäste, mamma hade köpt mig en ny Ingemar stenmark mössa som jag hade tävlings dagen dagen till ära.

Om 13 minuter och 47 sekunder skulle jag ha Niklas B och Olof M jagandes bakom mig, och framför mig skulle jag komma att se hur jag närmade mig Anders K mer och mer...

500 meter före mål stod pappa och hejade på mig, jag kastade av mig mössan för jag hade sett på Tv hur dom stora stjärnorna gjorde likadant, då jag närmade mål så diagonalade jag allt vad jag kunde.

I högtalaren kunde jag höra mitt namn, och på målrakan stod dubbla led med föräldrar, syskon, kusiner, Vidselare  och några tjejer från klassen och hejjade på alla som åkte..

Jag såg ingenting allt var suddigt och då jag andades gjorde det nästan ont i halsen.. snart snart skulle jag vara i mål.

Fotnot:  Lilla Andörjan firade i år 40 års jubileum. Då tävlingen averkades i år så deltog ca 40 barn  från förskoleåldern till Åk 6. 15-20 funktionärer krävs för denna tävling.

Bra jobbat!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så fina bilder du har. Jag älskar att läsa din tillbakablickar...
Kramar från oss i norr.

2008-03-27 @ 21:27:10
Postat av: Sommarmoln

Tackar tackar!!
Trevligt att höra:)

Ha det bra och hälsa till alla!

2008-03-27 @ 21:36:04
Postat av: Anders

Yes! Äntligen blev jag omnämnd i bloggen!
...Tycker oxo att tillbakablickarna och korten är underbara. Några minnesbilder senare så upptäcker man att man har suttit 10 minuter å stirrat tillbaka in i forntiden. En skön känsla...

2008-04-04 @ 12:54:34
Postat av: Sommarmoln

Yess Anders, vi borde försöka att ha ett nostalgi race och köra samma tävling igen. Det var drygt 30 år sedan sist vi tävlade mot varandra i längdåkning så det är dags nu!
Får ringa runt till dom andra deltagarna oxå:)

2008-04-07 @ 13:44:09
Postat av: Anders

Haha, jo det skulle se kul ut det. Törs inte ens räkna efter hur länge sen det var jag stod på skidor sist. Inte min grej riktigt. Var det inte så förresten, att man startade med några minuters mellanrum eller nåt? Och att jag startade innan dej? Det är den enda förklaringen jag kan finna till att jag var före dej i spåret, nämligen :-)

2009-02-02 @ 23:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0