Vägen ner till byn


Foto: Bloggarns brorsa Micke

Vägen från mitt hem till "byn"

Att gå "ned på byn", var att lämna mitt hem (1) och gå ned till byns centrum.

Där fanns bio (2) som visade skräckisar, biljaktsfilmer, katastrof-filmer med bl a skyskrapor som börjar brinna och flygplan vars besättning svimmar samtidigt.



Biograf Royal, Onsdag kl 19 samt Söndag kl 19

Han som skötte bion hette Sven, jag tror man kallade honom för sko-sven, för då han inte visade film sålde han skor i nedreplan på huset som han bodde i (3). Sven var nog en av byns populäraste invånare, det var han som såg till att onsdags samt söndags  kvällarna förvandlades till något spännade, det var då det visades bio på byns biograf  Royal.(2)

Bakom Svens skobutik fanns filadelfiakyrkan (4), det var där som byns snyggaste tjejer fanns.


Pappa med kollega framför kiosken-tandläkarmottagning samt snabbekiperingen och byns monument -raketen. 

Min pappa som var polis hade sitt kontor brevid filadelfia(5), det kontoret delade han med sin kollega som hette Lars.
Det var sällan dom befann sig på kontoret, utan för det mesta så patrullerade dom runt i den gigantikska kommunen och även utanför dess yta


Foto : Eivor Lundström

Byns centrum


Då man "kom ned på byn" så hittade man kiosken, där man fick peka på vilka karameller man ville ha och sen stoppade kioskpersonen in dom i en påse, hade man ätit för mycket godis eller tuggat på dom hårda karamellerna som man inte borde tugga på fick man besöka byns tandläkare som låg vägg i vägg.

På tandläkar mottagningens väntrum fanns tidningar samt ett labyrintspel, där man skulle föra en metallkula från 1-60 och undvika hålen. Dom hål jag ville undvika var dock dom jag var där för att få lagade.


I väntan på att få komma in till tandläkaren

Ville man köpa millitär kepa som var vinterfodrad eller gettskinns handskar eller andra kläder som tex täckjacka med  en isbjörnsdekal på så fann man dom på snabbekiperingen,  byns kvinnor vände sig dock till Berits textilbod som fanns i samma byggnad som Ica.


Posten

Men innan man handlade så var man tvungen att besöka posten och ta ut pengar med en uttagnings blankett, på posten jopbbade en trevlig tant ( kanske 40 år) som ALLTID var superlugn och trevlig.


Foto : Greta Hansson
Konsum

Konsum stängde kl 13 på lördagar och kl 18 på vardagar, där såldes kaffe i stora metallburkar och oboy som man kunde blanda i vatten. Då mamma och pappa skulle och handla följde jag alltid med dom köpte ofta rimsaltat sidfläsk, lördagar fick vi ibland fickpeng, vilket vi oxå unde få tisdagar onsdagar oxå, då fick jag välja om jag skulle köpa godis eller en serietidning, jag valde alltid godis för jag visste att min bror skulle välja serietidning


Tidning eller godis?.......

Väl hemma igen så spelade pappa Billy Swan på stereon

......det blev..........


CHIPS!





Kommentarer
Postat av: Brorsan

Vet inte om jag någonsin sagt det till dig, men vilka fantastiskt fina Vidsels skildringar du gör!

Kram!

Storebror

2010-12-30 @ 13:42:34
Postat av: Ola

Tackar tackar brorsan! Trevligt att höra! det kommer mera senare! Ha det bra!

2011-01-09 @ 09:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0