Kommentar från dagboken / 2 Veckor till Jul - Jag köper glas-djur


image277
Foto : Bloggarn själv

 Exakt 32 år tidigare, exakt denna tid  hade jag köpt glas-djur

Dagboks anteckning:

" Torsdagen Den 11/12-1975. Vidsel: I dag Har jag köpt En jul-klapp Åt Vivianne. Det var Glas Djur. Strömmen gick Alldeles Nyss. Det är + 3C"

Bloggmaster kommenterar:

Vivianne bodde granne med mig, hennes pappa jobbade i skogen och varje morgon for han iväg tidigt tidigt tillsammans med andra "timmer-huggar- män" i en grön domänverks buss för att många, många timmar senare komma hem då dagen hade förvandlats till kväll.
Jag var glad att min pappa jobbade som polis och slapp vara ute i dom mörka kalla vinter dagarna och frysa  i skogen.

Jag och Vivianne hade bestämmt att vi skulle köpa julklappar till varandra, så jag fick pengar av min mamma och tog sparken och sparkade ned på byn för att se om jag kunde hitta någon present.

Då jag kom ned till Lindroths som affären hette så kunde jag se Vivianne inne i affären, jag kunde se, spinka ( spionera) genom skylfönstret att hon höll i en kartong med glas-djur, jag förstod att denna kartong var till mig.

Jag gömde mig bakom en snöhög och väntade på att hon skulle komma ut.
 Då hon kom ut gick hon till sin spark och då hon sparkade hemåt kunde jag se påsen på sparken med ett paket i. Paketet med glas-djuren tänkte jag.

Jag gick in och köpte ett likadant paket till henne.  Den julen så fick både jag och Vivianne glas-djur i julklapp.


image278
Foto : Eivor Lundström
Affären som sålde glas-djuren 1975


1 DAG SENARE.../ Dagboks anteckning
"Fredagen Den 12/12-1975. Vidsel : I dag Har vi varit och Lussat i kappelet. O i Högstadiet o i MATBESPisningen och Hos En Mattant. Annika olsson var Lucia. Vi skulle igentligen Ha Lucia i Morgon fast då går vi inte i skolan, Det är -10 grader kallt ute"

Bloggmaster säger:
OTROLIGT vilken härlig tid.. JUL i skolan.. mysighets faktorn slår i topp!
Är det någonting som JAG verkligen saknar från min skoltid så är det tiden före jul!!!
Det är Lucia, samligar i kapellet, och glitter i håret på flickorna. Mat-tanterna bjuder på lusse bullar o saft, och i gymnastik salen är det samligar med roliga mysiga inslag.
Jultid i Vidsels Central skola det är 100000 procent JUL!!!

image280

Efter en dag som stjärngosse var man trött och då passade det bra att spela trafik- memory med Vivianne.

Jag hade redan avslöjat 2 julklappar och det var 2 veckor kvar ..
Det var mindre än 2 veckor kvar innan tomten skulle komma, och jag visste redan vad som fanns i 2 av dom julklappar som tomten skulle komma med, nämligen....1 kartong med glasdjur...samt...en LP-skiva med Sparks som jag hade önskat mig..den skivan hade mamma och pappa köpt åt mig bl a, jag hittade den i förrådet under alla gamla kuddar och täcken som fanns där inne på en hylla, dom hade försökt gömma den på ett bra ställe, men dom hade inte insett att deras son var en duktig spion.

Skivan med Sparks visste jag var jättebra, jag hade hört många låtar på radion, och deras bästa låt, hette " this town arent big enough for both of us" det betydde visst " denna by är inte tillräckligt stor för oss båda", jag brukade tänka på pojken som sköt tomtebloss med luftgevär mot mig då jag hörde den låten, eller på Niklas, Agneta och alla andra som sa till mig.. " du kan inte pjata jent"  Jag sa ingenting till dom utan bara tänkte för mig själv..
This town arent big enough for both of us

Följ dramatiken i Vidsel 1975 på www.sommarmoln.blogg.se   som vi säger ...to be continued

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag ser fram emot den spännande fortsättningen!
Luciakramar från Älvsbyn.Det är nu -14 C, men har varit -19 idag - burr.

2007-12-12 @ 22:22:14
Postat av: Bloggmaster/Ola

Ja det kommer mera)
Jag ser att ni har den stora värmeböljan nu i norr, synd då det gäller skidföre och julstämmning. Här nere är det kallt - 10 men det känns som -37 brrr
Ha det bra!
Kram Ola

2007-12-18 @ 12:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0