1a advent / Kommentar från dagboken

image253
Foto: Bloggarn själv
Vi närmar oss julen


söndagen den 30/11-1975 vidsel

"I dag Har jag varit till Lottornas jul-Basard. jag vann där en Bröd-spade. jag Har varit ikväll och sett på jul-Skyltning. Det var kul. jag Har sett på pojken med Guld Byxorna. Det är -4 grader kallt." (dagboks ant)


Barnen i byarna runt Vidsel, som Manjärv, Bredsel, Vitberget, kunde inte gå och se Jul-skyltningen, för dom hade inga affärer, dom valde att leka i bl a skogen i stället.

Adventskalendern 1960-till idag klicka HÄR

Onsdagen den den 3/12-1975.vidsel

"I dag Har det snöat så mycket Att jag knappast kom fram med sparkentill skolan. jag Har varit och köpt en dricka och chips För Att vi ska i morgon till Bad-Huset. Det är -7grader." (dagboks ant)

Ja vi åkte eller rättare sagt körde , sparkade spark till skolan, jag hade en lite större spark där min pappa med en löd-kolv ristat in "30195" som var vårat telefon nummer, sparken hade långa medar och på ena medan var det en mindra platta där man kunde ha ena foten då man sparkade. 

Men denna dag var det så mycket snö så att man inte kom fram, han som körde plog bilen var på verkstaden på OK och lagade plogen med att svetsa.

På tal om plog, så hade även jag en plog som jag brukade sätta längst fram på sparken, jag hade alltid drömt att få köra plog bil, men min pappa sa då " men vad ska du göra på sommaren då när det inte finns någon snö" jag insåg att det inte var kul att köra grusbil, så jag bestämmde mig för att mitt val att vara pilot skulle vara mycket bättre, för då kunde man flyga året om.

image260
På vissa ställen i Vidsel hade det kommit så mycket snö så att man valde att sitta hemma och dricka kok kaffe ( som man drack på den tiden), lösa korsord och lyssna på radion som spelade Jim Reeves julsånger, ute så var det -12 grader kallt och i fjärran kude man se en älg vandra.
Då jag kom hem efter denna snöiga dag så höll mamma på att laga mat, hon hade fått nya recept kort med posten, det skulle bli något nytt och gott med fisk berättade hon. Jag drack ett glas oboy och åt en smörgås, och gick ut i den snöiga december kvällen, som på en given signal hade alla jul i sina fönster.

Alla utom i ett hus, där bodde det visst en farbror som inte hade någon fru, han bodde där själv med sin busiga pojk, som brukade skjuta med luftgevär laddat med tomtebloss då jag sparkade förbi.

Jag tyckte synd om farbrorn som inte hade jul i sitt fönster och som hade en son som helt plötsligt kunde börja skjuta.

Ute var det norrsken, jag hade mina nya skoter-skor på mig, bävernylon byxor, en jacka med en isbjörn på, lovikka vantar samt get skinns handskar ovanpå. Om 1.5 timme skulle vi äta.

Kommentarer
Postat av: Maria

Underbar skildring av en svunnen, älskad tid!!!
Adventskramar från Älvsbyborna.

2007-12-02 @ 13:57:55
Postat av: Bloggmaster/ Ola

Tackar tackar !!
Här utanför mitt fönster har dom satt upp en stor vacker gran! Vi har dock inge snö utan 5 grader varmt och regn.
Ska och simma nu.Ha det bra! Vi hörs!
Kram från Ola

2007-12-03 @ 11:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0