Sevärdheter i Västerås



Jakobsgatan Västerås

Då man kommer efter E18 mot Västerås ser man dom magnifika husen, som nästan välkomnar dig in till staden.

Jag bodde här dom 7 första åren i mitt liv (1966-1972) med min mamma,pappa och bror
 ( syrran var inte född än).

Fasaden på huset är precis som förr, då i slutet på 60-talet så var Jakobsgatan den idylliska bostadsformen.
Balkong, toalett med badkar, kylskåp,frys, tv uttag  fanns givetvis i varje lägenhet.

Jag brukar ta med mig M och L&L samt alla som besöker oss här i Västerås till Jakobsgatan och visa dom de vackra historiska höghusen.

"- Det var här som jag bodde, det var där uppe på balkongen som jag satt , drack saft och väntade på att pappa skulle komma hem från jobbet..."
" - Det var backen till vänster som jag åkte pulka i för första gången i mitt liv"
..............................................................................

Nu 40 år senare passerar jag  höghusen på Jakobsgatan, dom står där stolta på vänster sida om E18 och blickar ned mot oss då jag skjutsar L till hockyträningen...
Tittar jag upp kan jag nästan se mamma o pappa vinka till oss från balkongen...

Och lyssnar jag noga kan jag höra tonerna av Herb Albert som pappa spelade på skivspelaren i vardagsrummet. 


Balkongen på Jakobsgatan 61.

Året är 1969, dörren till vardagsrummet är öppen, mamma lagar mat och pappa sitter i soffan läser tidningen och på stereon spelas Herb Albert.
Det blir visst sol i morgon oxå säger pappa, eller det verkar bli det hela veckan.


Herb Albert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0