Sent en lördag kväll för drygt 1år sedan


Vi satt en kväll och pratade
Greven, Plast och jag.
Vi satt och drack kaffe
och hade det ganska bra.

Vi hade blivit gamla
över 43 år.
Vi satt som vi alltid hade gjort
och följde gamla spår.

Vi talade om Sverige
som är landet där vi bor.
Där många idag inte har det så  bra
och där en del har blivit för stor.



Men varje fredagkväll
tjuter varulven i sta'n.
Han springer längs trottoaren
och vädrar ut sitt hat.

Greven lutar sig tillbaks
och tänder en cigarett.
Han försöker få nå't sagt
men det är inte så lätt.

För han ser så onda bilder
i en öken utan slut.
Där ingen är tillsammans
och hjälps åt att hitta ut.




"De rika låser dörren"
säger Greven för sig själv.
"De rika låser dörren
och folket skriker på hjälp."

Och varje sjuttifemma
som en män'ska dricker ur,
i en dröm om en bättre värld
som dom sedan pissar ut.

Nu blir Greven lätt extatisk
å han står i vår fåtölj.
Han spiller kaffe åt alla håll
men är ännu inte nöjd.

Det är ju vad vi alla vill
som super tills vi dör!
Att bygga nå't tillsammans
som ingen annan förstör!


Sen säckar Greven helt ihop
nu är han allt för trött..
Han somnar som ett litet barn
mitt i vår fåtölj.

Men vi andra sitter vakna
och tänker på hans dröm.
Den svävar som en stjärna
mitt ut från vårt vardagsrum.


Greven, plast och jag



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0