En lördag för 38 år sedan

 
  
Lördagen den 8/11 1975 Vidsel
 
Det fanns en tid då inte facebook, twitter, instagram fanns, jag var med på den tiden... året var 1975 jag bodde i Vidsel vilket jag skulle komma att göra i 17 år, (1972-1989), med hjälp av en gammal dagbok får jag en nostalgisk inblick hur en dag i Vidsel såg ut för mig för exakt 38 år sedan, Jag är 9år, brorsan är 12, syrran 3. Pappa jobbar som polis,mamma är hemm- fru och ute är det halt.
 
"Lördagen den 8/11-1975 Vidsel
IDag kan man inte cykla för Att det är så Halt på vägen. Sand-bilen Har varit och sandat på vägen. En Bil Höll På att köra Av vägen i Dag Han kom vid korsningen och skulle svänga just när Han skulle svänga snurrade Han runt. 
Detär +10grader varmt"
 
 ..................................................................................................................................................................................
Sandbilen vittnade på något sätt om att vintern inte skulle vara för evigt, den gav ett hopp även i kalla mörka november då den första bitande kylan kom att vintern inte skulle vara evig, ja den skulle vara lång, den skulle vara mörk och kall men en dag skulle våren komma och all snö skulle åter tina bort...
Alla visste att det var länge dit, men sandbilen som sandade gatorna påminde oss om detta och det kändes underbart. Det kändes skönt, det kändes overkligt att termometern visade på +10 grader och att långkalsongerna, mössan, dunjackan, skoterskorna helt plötsligt kändes överflödigt
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0