Att återvända : Storberget / Vidsel




Storberget / Vidsel den 3e AUG 2010 Kl 16.44

Medans M försökte springa bort fr myggen och L gjorde allt för att slå sitt rekord i att trixa med fotboll så gick jag några steg bakåt för att kunna få en bild över hur slalombacken en gång i tiden hade sett ut.

Allting var borta och igenvuxet men jag kunde se konturerna över det som en gång i tiden hade varit  tisd,torsd.lörd, söndags nöjet för oss.

Tisd samt torsdag var backen öppen mellan 17.30-20.30, lördag och söndag var det 09.30-15.00 som gällde.



7 April 1990 Kl 14.26 / Sista åket i Storberget

Av ngn konstig anledning hade jag fått för mig att ta liften upp med ländåkningskidor för att sedan ploga bromsa hela vägen ned. 
Då jag kom ned så drack jag varm choklad i värmestugan och åt en ostsmörgås, efter det så tog jag bilen och åkte hem.
Jag visste inte att det skulle dröja 20 år innan jag skulle komma hit igen, och att allting då skulle vara borta och igenväxt.



 3e Aug 2010 Kl 17.44

Till höger om liften var "branten", Om man ville styla så skulla man komma i så hög fart som möjligt där för att event tjejjer som åkte i liften skulle se en.

Till Vänster om liften var skogen, det var inte tillåtet att åka där, men vi gjorde det endå, en gång så kostade det mig ett benbrott, avbruten skida samt uppklippta slalombyxor som läkaren var tvungen att göra då jag kom in på akuten.

Jag vänder mig om och går tillbaka till bilen, M Och L sitter där i skydd mot myggen, kl har nästan hunnit bli 18 och jag 44.

Slalom 1975












 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: A.K

Som vanligt så får man en ömsom glad, ömsom vemodig flashback till svunna tider. Men så är det väl då man tänker tillbaka på saker som varit men nu inte finns mer? Kommer ihåg Granlunds gamla fyrkantiga bussar som körde upp å ner. Känslan av bussresan i mörkret, hur man spände på sig skidorna och skatade iväg mot ljuset i backen. Eller den speciella doften i värmestugan då man halkade in på golvet där på helgerna, och smaken av våfflor med grädde och sylt som dom sålde i luckan. Keep up the good work!

2011-02-07 @ 10:43:32
Postat av: Bloggaren själv

Tjenna A.K!



Ja det är precis som du säger mycket nostalgi över en plats som dennna dvs Storberget.



Numera är det en vanlig skogs sluttning där det knappt finns kvar spår av den tid som varit, men då jag besökte denna plats i somras så kunde jag för ett kort ögonblick nästan höra ljudet av liftmaskinen igen...doften fr fikastugan, bussen som stod på parkeringen och släppte av oss...

Jag förklarade för M och L att " där gick liften" " där var branten" " där var fikastugan" jag var tvungen att gå en bit upp efter liftspåret.... men det enda dom såg var en skog, sly , ett berg..

2011-02-12 @ 01:46:51
Postat av: Gun Vikström

Varje onsdagkväll,eft.skolan,varje helg åkte man me granlundsbussen till detta "stora"berg!Det är väl nu ca 36 år sen..!(va?ojoj!)störtlopp,slalom,tävling..Ååh va kul man hadde där!kul att se lite bilder..!tack för den nostalgitrippen!

2011-05-05 @ 15:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0