Last time i saw a elk...

.......i saw 2 maybe it was 3 or maybe it was something else i saw, and it was only 2.
(Jag visste inte om det var 2 eller 3 älgar som befann sig på den norrländska ängen nära sjön, men då jag klev ur bilen och närmade mig älgarna i smyg kunde jag se att dom var 3 till antalet.. det hela blev mycket dramatiskt ..Klicka HÄR
image324
2006-06-04

Sommarmoln.Se Ojjj du skriver helt plötsligt om älgar!!!!
-Ja det stämmer

Sommarmoln.se: Hur många älgar finns det egentligen i Sverige?
- Vi har mellan 300 000-400 000 älgar i Sverige, fast just nu sköts det väl en 10 -12 stycken i dom mörka skogarna

Sommarmoln.Se: Men det är väl inte jakt nu..hur många jagar älg egentligen?
-Det är ca 250 000 jägare i vårt land som jagar älg

Sommarmoln:se Vad tycker du allmänt om älgen?
.
-Otroligt imponerande djur, det är värt att åka upp till norr för att se denna gigantiska idisslande varelse,som kan liknas vid norrbottens svar på King Kong eller en kvarleva av Dinosariusen.

Jag tror att Sverige i stort har älgen mycket att tacka för den turist magnet som bara älgen i sig är, åk till Stockholm och gå en sväng upp mot gamla stan så kommer du att se Älgen i alla de olika varianter som älg tryck på T-Shirt, muggar, kuddar, kepsar mm.mm i alla dom dyra turist shoppar som finns där.

Det folk ser dock som något negativt med älgen är att den äter en hel del skogsplantor, men det är nog i alla fall inte mer än vad skoter trafikanerna kör sönder tror jag, sen kan Älgen ses som en fara för trafikanter jag ser den nog mer som ett trafik hinder likt ett fart-gupp eller något liknande, om inte älgen fanns så tror jag att folk skulle köra ihjäl sig i större utsträckning i norr där både fart kameror samt polisen lyser med sin frånvaro av förklariga skäl.

Forskningen säger att älgen orsakar ( om man kan kalla det så)ca 5000 trafik olyckor, denna nivå har legat ganska lika sedan 70-talet, men samtidigt så tror jag att inom kort så har galna hundar i södra Sverige a la Pitbull och Rotweilers kommit  upp i större siffror då det gäller "djur som orsakar människo- skador"

Skulle du själv vilja jaga älg?
Nej det verkar dötrist, jag tror att ingen egentligen gillar det så mycket att sitta där på en baden-baden stol i september en regnig lördag morgon, efter en grusväg som aldrig tar slut. Och tro att just där på denna lilla fläck skall en Älg passera mig som jag får skjuta. Jag tror älgjakt är som fotboll i en by, ingen som egentligen vill spela eller träna men alla gör det endå.
Men ingen regel utan undantag då det gäller älgar och jakt, Roffe med fam gör fantastiskt god älgsteks mat -Tackar!!!!

Next time i will talk about Tjäder, see u !

Kommentarer
Postat av: Marika

Spännande upplevelse! Här i de värmländska skogarna har vi oxå många älgar. Jag har själv stått öga mot öga med en älg i min trädgård för flera år sedan. Då såg man verkligen hur stora djur det är...

Kramisar!

2008-02-04 @ 17:58:35
Postat av: David

Jag visste inte att det fanns Elk i Sverige. Men Moose smaker ju bra. Rådjur är mest plågsamma i USA. Jag fick aldrig jaga i Sverige, tyvärr.

2010-12-08 @ 00:56:20
URL: http://chicagoapartment.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0