Varför bloggar jag?




The Rolling Stones ( ej stulen bild av Stig)


Varför? Varför blogga? Vad fyller det för behov?

Dylika funderingar slog mig i skallen när jag var på väg hem från cooperativabutiken. Ty handlingen blev idag. Inte fredag som det brukar handla om. Varför bloggar jag?
För att göra min röst hörd! brukar vara ett svar. Också mitt.
Men ingen hör den ju! Eller nästan ingen. Två dussin - typ! invände jag mot mig själv.
Jag hör den!! hörde jag mig själv tänka. Och jag insåg att här har jag småbloggeriets springande knut: Man - eller i vart fall jag - bloggar för att höra mig själv. Och formulera tankar som bara jag hör. Och knappast alltid ens för egen del bryr mig om.
1958 -Tid för samtal

I ett gammalt samhälle där det inte fanns så mycket att höra, där folk var färre i fotogenlampans bleka sken och radio, tv, datorer, cd-spelare och mobiltelefoner lyste helt ouppfunna - då hördes faktiskt människan! Det man sa hördes eftersom det inte var så många andra som pratade. Med hördes menar jag inte här gillades eller ens accepterades utan just hördes. Det fanns ju ett akustiskt utrymme för alla. Minsta barn kunde höra sig själv höras och upplede sig då hörd - fast kanske ingen egentligen hörde på.

2008 - ej tid för samtal



I informationsteknologiöverflödets tidevarv hör jag inte mig själv höras eftersom det är så mycket annat som hörs. Och så många andra som låter. Och så mycket annat som väsnas.
Därför bloggar man!! Inte för att höras utan för att höra sig själv. Och ta del av sina egna tankar. "

Denna ovanstående text ( ej musik samt bilder ) har jag knyckt   av Älvsbyprästen Stig Strömbergssons, blogg http://stigstrombergsson.blogg.se

Ja jag vet att det är fult att stjäla och att dessutom göra det av en pastor.... Men jag tyckte att det var så BRA!

Bra skrivet Stig! Du har dessutom en MYCKET BRA blogg, där du vågar säga vad du tycker och tänker, en bra motvikt till alla komersiella bloggar som till 99 % handlar om " kom o se hur underbart fint jag har det i mitt hem"

 Förlåt att jag tjuvlånade din text, men jag kan bara säga.. jag håller med det du har skrivit i " varför
bloggar jag"

Sen så avslutar jag detta inlägg med en låt tillägnad min brorsa som har tillbringat kvällen, natten och morgonen här hos oss i Västerås, det var looong loong time ago som vi senast vi träffades, men nu gjorde vi  äntligen det!

Och jag är glad, mycket glad över det!!!!

Den självklara låten jag spelar är Rolling Stones tillägnad min bror, med låten " Cant you hear me knocking" , som oxå har att göra  med temat " att höras " ( i bloggvärlden)

Och till er alla säger jag ..

Ha det bra werever you are!

Kommentarer
Postat av: stig i Älvsbyn

Härmed besannades att vad man lagt på nätet finns på nätet - och sprids. Var så god!

2008-12-01 @ 22:30:52
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0