Things to do,(I do) part 2 - Take some photos


image91
                                                                                                            
Sommarmoln.se pratar om foto.

Foto varför just foto?

En bild säger mer än 1000 ord samt det som är verklighet idag är historia i morgon.

När skaffade du din första kamera?

Min första kamera fick jag då jag var 9 år , det var en Kodak Instamatic ( se inslag nedan).

Fotografering idag samt förr?

Fotografera idag har aldrig varit lättare och aldrig roligare samt bättre, det är helt fantastiskt med den nya digitala tekniken.

Resultatet ser man direkt  i kameran, eller på datorn eller varför inte i Tvn.

Tekniken idag är så otroligt användar vänlig så lätt att förstå, helt plötsligt så hade vi denna teknik, helt plötsligt så hade var och  varannan person en digital kamera i sin ägo, det gick så fort och den var så otroligt bra!

Förr skulle man ladda filmen i kameran, man skulle välja vilket ASA tal man skulle ha på filmen dvs ljuskänslighet, var det sommar var det 64 ASA som gällde och var det vinter i norr så skulle man köra på 400 ASA.

Sen så skulle  man skicka in filmen till något fotolabb och kvaliteten på bilderna kunde skifta väldigt mycket beroende till vilket labb man hade skickat samt vilken film man hade valt

Vilken är den bästa / sämsta bild du tagit?

Då det gäller foton så kan den sämsta bilden vara en av dom bättre inom ett par år eller så, inte kanske bra då det gäller fototekniskt men bra då det gäller att berätta en historia en tid som har passerat.

Dom tråkigaste bilderna som jag  vet är nog i alla fall djur och natur, en älg en tall en blomma eller vad det än kan vara har inte förändrat sig något sedan 70 talet, fast samtidigt så vet jag att många gillar dessa bilder.

Dom mest intressanta bilderna för mig  är nog bilderna som jag inte tog som tex, mer nostalgi bilder från 60- 70 talet, det skulle även kunna vara bilder från det mörka året 85-86 (lumpen, se bild nedan) , Interiör bilder från konsum butiken i Vidsel , den är nu nedlagd eller tex bilder från gymnasietiden i Piteå där jag sitter i ett klassrum och har tyska lektioner, samtidigt som jag vet att efter det så väntar dubbeltimme i matematik.
Dvs bilder som berör och är fyllda med en stämning som du nästan kan ta på.

(Bilden ovan  visar den kamera jag har idag och som jag har haft sedan ca 5 år tillbaka, Canon Ixus V3, 3.2 Pixlar)
Se mer info om digitalkameror  klicka HÄR

 
image92
     " När tiden står stilla och känseln i fötterna är borta 85-86"

Kommentarer
Postat av: F

Det verkar i alla fall vara rejält med snö...

2007-09-24 @ 22:22:27
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Ola

Ja snö, kyla och loong way home.

2007-09-24 @ 23:03:48
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Så bra gömma du har här.. måste komma tillbaka lite senare.. här finns mycket att läsa.. Tack för dina fina ord på min Kafferast:-)

2007-09-25 @ 13:15:26
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0