Min första Kamera

image73

Kodak Instamatic tillverkades i 40 000 000 ( 40 millioner exemplar) , alla dessa millioner  fotoentusiaster
som hade införskaffat denna kamera hade en dröm, ett mål.. att ta good pictures!

På den tiden var man tvungen att skicka in "rullen" som det hette i en fotopåse till ett ställe som tex 
kunde heta "Apport foto" och ca 1 månad senare om du hade tur kunde du ha dina bilder 
liggandes i din brevlåda.

Om du hade otur så kunde dina bilder vara super ljusa det innebar mest troligt att du gjort ett
misstag då du stoppat in filmen i kameran eller  att du hade öppnat luckan för
tidigt då du tagit ur filmen.

Tum regel 1 med Kodak Instamatic var : Veva in filmen ordentligt innan du tar ur filmen.

Själv var jag 1 av dessa 40 000 000 ( 1 av 40 millioner) som hade denna kamera.

                                                              


            
                                            "Fotografera bilen Ola med din nya kamera"

Kameran hade allt men saknade tyvärr zoom samt vidvinkel. Följde med pappa till Piteå där vi såg denna bil,
 Med min nya kamera kunde jag föreviga detta ögonblick



                                                                           
                                                                                  Fikapaus vid rastplatsen

 Vi hade just stannat söder om Härnösand för att fika, Mamma o pappa hade kylbag med smörgåsar o kall saft med oss, vax duken var lagd på bordet som fanns på rast platsen, det var sommar sol och Västerås väntade.
Pappa sa att i natt då ni sover är vi framme. och "Ola kan du inte fotografera nu med din nya kamera då vi är på semester" Efter vi hade fikat satte vi oss alla i den gula kadetten, i radion var det " Sommar, sommar" , på biltaket var resväskorna fastvirade, i baksätet var det nedbäddat så att vi  barn skulle kunna sova



"Ola ta nu och fotografera din bror och syster nu då du fyller år"

Ett fotografi säger så mycket, nu drygt 30 år senare så kan jag se, jag kan minnas hur jag slet , med dom inplastade växterna som jag hade på min vägg. Fröken sa att alla luftbubblor skulle bort, och jag som hade mer luftbubblor än växter.
 
Sen så kan jag se jag kan minnas att den stora konsten på den tiden var att hänga upp pussel som man hade byggt, här i ett exemplariskt Pippi utförande.

Och tittar man ut genom fönstret så kan man se den soliga vårdagen med skidstadion i bakgrunden.

Tittar man i bildens nederkant kan man se min systers desperata försöka att  vara med på kortet.

Bloggmasterns kommentar:  Fel på sidbrytningen i detta inslag vet ej varför.

Kommentarer
Postat av: Maria

Trevligt att läsa intervjun med dig under temat foto. Var det fotomolnet.se som intervjuade? - jag saknade den uppgiften..
Fotandet måste ha öka radikalt i och med digitalkamerans ankomst. Vi tog ca 450 kort under vår Greklands resa. Undrar hur många som orkar titta på alla...
Kram från en svuvig vän i norr.

2007-09-25 @ 17:24:04
Postat av: Ola

Nej fotomolnet hade semester så det blev sommarmolnet som höll i intervjuven:)
ja det är HELT fantastiskt med digitalkamerans ankomst, jag har själv ett 2GB kort till min kamera vilket innebär att jag kan ta över 1000 bilder innan jag måste ladda över dom till datorn.
1000 bilder det motsvarar över 50 rullar med 24 bilders film som jag körde med tidigare!!
Jag kommer gärna på Greklands bildvisning då jag nästa gång kommer upp till norr:)
HA det bra!!
Kram Ola

2007-09-25 @ 21:10:35
URL: http://sommarmoln.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0